Smarketing_Markies_consulting.jpg

Smarketing:
Waarom zou het je iets kunnen schelen?

De klant centraal stellen

Klantgericht ondernemen is geen nieuw concept. Maar niet veel bedrijven slagen erin om hun inkopers echt centraal te stellen in hun processen.  

 

Waarom is dat?

 

Misschien doen deze zinnen een belletje rinkelen? “Muren tussen afdelingen”, “silo’s”, “gebrek aan samenwerking”, “niet mijn verantwoordelijkheid”, “past niet in het budget”, …

Al deze 'antwoorden' dekken de fundamentele reden waarom vandaag de dag maar heel weinig bedrijven zich echt om hun klanten concentreren. Ook al heeft Covid-19 alleen de noodzaak en verwachting van klantgerichte service benadrukt.
 

Draait om de klantervaring 

De verwachtingen van de klant zijn geëvolueerd. Tegenwoordig verwacht iedereen altijd een unieke ervaring, via al je kanalen en op elk contactpunt. Of het nu via een websitebezoek is, een telefoontje naar de klantenservice of een Facebook-verzoek: elk contact moet soepel en transparant verlopen.

Met een bedrijf vol silo's en afdelingen die nauwelijks met elkaar praten, is teleurstelling aan de klantzijde onvermijdelijk.

Hoe los je dit raadsel op?

  • Door ervoor te zorgen dat uw marketing, verkoop en klantenservice zijn afgestemd op de buyer & customer journey.

  • Door ervoor te zorgen dat alle afdelingen het koopproces van uw klanten goed begrijpen.

  • Door ervoor te zorgen dat uw tools, processen en mensen zijn afgestemd op dat klanttraject.

 

Vergeet niet dat dit betekent dat u IT, Finance, HR, Operations, enz. moet opnemen. Ze spelen allemaal een belangrijke rol in dit complexe mechanisme. Een ondersteunende rol misschien, maar toch relevant.

Wat is Smarketing?

Smarketing is het op één lijn brengen van alle afdelingen die direct of indirect in contact staan met de klant.
Smarketing zorgt ervoor dat ieders rollen en verantwoordelijkheden glashelder zijn tijdens het kopers- en klanttraject.
Smarketing is gedisciplineerde uitvoering.
Smarketing gaat over samenwerken rond een gecentraliseerde klant.
Smarketing is het structureel verzamelen van open en transparante klantfeedback om de ervaring continu te verbeteren.

Wil jij ook starten met Smarketing in jouw organisatie?

Laten we eens kijken hoe we u kunnen helpen om naar de volgende stap te gaan.  

Geef ons een teken!

#groeimiddelen #bedrijfstransformatie