Dashboards_KPI_metrics_MARKIES_consulting.jpg

Statistieken & KPI's

Statistieken en KPI's die voor u werken

Meten is weten. Dat weet iedereen toch? Maar volg je die wijsheid ook consequent in je organisatie?

Heb je jezelf ooit afgevraagd wat je precies wilt weten? En – nog belangrijker – wat wil je met die informatie doen?

Gebruikt u uw gegevens voor controles of als coachingstools? Of liever als methode om je gerust te stellen of te alarmeren? Zijn uw rapporten en dashboards daadwerkelijk bruikbaar? Stellen ze u in staat om onmiddellijke vervolgacties te ondernemen?  

Is het je opgevallen dat elke vorige zin een vraag is?

Dat komt omdat het tijd is om uw statistieken en belangrijke prestatie-indicatoren in twijfel te trekken, voordat u meer betekenisloze KPI's aan uw lijst toevoegt.
 

Laten we voorop lopen en achterblijven

Bij Markies zijn we toegewijd aan een uitgebalanceerde mix van leidende en achterblijvende KPI's die passen bij uw strategische ambitie.

We horen je al denken: "Leading? Lagging? Wat zijn dat?"

Laten we dat duidelijk maken:

Een achterblijvende indicator is een resultaatgerichte indicator die inzicht geeft nadat dingen zijn gebeurd. Ze zijn daarom historisch van aard en reageren op iets dat kort of lang geleden is gebeurd. Met andere woorden: deze KPI is tracking- en outputgericht. Een voorbeeld kan het maandelijkse verkoopcijfer van uw bedrijf zijn.

Een voorlopende indicator volgt het proces op de voet en geeft een (realtime) indicatie van een trend of afwijking van het standaardproces. Deze procesgerichte indicatoren laten direct zien of iets beter, slechter of duidelijk anders is dan normaal. En dat doen ze maanden voordat het mogelijk zichtbaar is in uw rapportage. Met andere woorden: deze KPI is sturend en inputgericht. Voorbeelden zijn uw aantal gewonnen kansen of de evolutie van uw winstratio.
 

Ben je klaar om de juiste KPI's te volgen die passen bij de strategische ambitie van je bedrijf? 

.

Laten we samenwerken !

Laten we eens kijken hoe we u kunnen helpen om naar de volgende stap te gaan.  

Geef ons een teken!

#groeimiddelen #bedrijfstransformatie